Op OBS Dijkerhoek in Holten draait onderwijs om meer dan cijfers. Hier staat het bouwen aan de sterke leermotoren van kinderen centraal vanaf groep 1 centraal. Hun kracht? Werken aan de executieve functies –de mentale vaardigheden die nodig zijn om doelgericht te handelen en te leren. Dit begint niet met theorie, maar met een doorzettingsketting die in de kleuterklas leeft!
Een visie geïnspireerd op samenwerking
Directeur Patricia Kleverwal en leerling ondersteuner Matthijs Wolterink zochten naar een antwoord op de vraag: Hoe bieden we kinderen die meer aankunnen uitdaging en verrijking? Het ontwikkelen van de executieve functies, is een belangrijke basis. “Daarom is besloten deze vaardigheden vanaf groep 1 aan te leren en dit op te bouwen gedurende de schooljaren,” legt Patricia uit. “Onze visie luidt: ‘It takes a village to raise a child.’ Samen en binnen de gehele school investeerden we in de executieve functies, de basis voor levenslang leren.” De methode ‘Breinhelden’ werd in de arm genomen om de taal van de executieve functies aan te reiken. Met symbolen die door de hele school hangen, kunnen kinderen begrijpen welke breinkrachten er bestaan en hoe ze deze kunnen inzetten en ontwikkelen.
De krachten ontdekken
In het eerste jaar stond per twee weken een breinkracht centraal. Deze kracht en de theorie erachter werden tijdens een teamsessie geïntroduceerd, waarna leerkrachten en leerlingen het gesprek voerden over de inhoud van de kracht en wanneer deze van pas komt. “Juist de kinderen die meer cognitieve uitdaging nodig hebben, liepen tegen bepaalde executieve functies aan,” zegt Patricia. Ook vertelt ze dat ouders in het eerste jaar zijn uitgenodigd voor informatieavonden en dat er een lokaal is ingericht voor de executieve functies.
Uitdagende leskisten
In het tweede jaar stelden Matthijs en het team leskisten met spellen en theoriekaarten voor tien breinkrachten samen, zodat kinderen spelenderwijs konden oefenen en zich bewust worden van hun eigen leermotoren. Patricia benadrukt: "Kinderen worden meegenomen in het proces waarom iets nog niet helemaal lukt. Of je nu een zeven of een acht haalt voor je toets, als het niet lukt vanwege concentratieproblemen of opgeven bij moeilijkheden, moeten we ingrijpen en kinderen hierbij betrekken." Na elk spel kunnen kinderen evalueren en zich richten op verdere ontwikkeling.
Het leren-leren lab
Dit jaar zet de school verdere stappen in hun executieve functie-reis. In het leren-leren lab, gewijd aan de centrale breinkracht krijgen leerlingen die dit nodig hebben extra begeleiding van Matthijs. Ze verkennen specifieke opdrachten en spellen om hun breinkrachten aan te scherpen. Hier wordt ook het dagelijkse werk uit de klas in meegenomen.
Toekomstperspectieven
"Nu zitten we in ons derde jaar, en in de onderbouw komt het echt tot leven," vertelt Patricia trots. "Een kleuter die vastliep kreeg de doorzetketting van een klasgenoot en zei: 'Oh ja! Ik denk dat het nu wel gaat lukken!'" Over vijf jaar hoopt Patricia dat kinderen hun leermotoren beter begrijpen en gebruiken. In plaats van cijfers najagen, biedt leren-leren conceptuele tools om effectiever te werken en zichzelf te ontwikkelen.
Een levende visie
Bij OBS Dijkerhoek gaat het om meer dan woorden. Wanneer een breinkracht centraal staat, wordt deze in elk aspect van het onderwijs geïntegreerd. Leerkrachten bespreken met kinderen welke breinkrachten relevant zijn voor hun prestaties en helpen hen om strategieën te ontwikkelen. De school is een inspirerend voorbeeld van hoe onderwijs verder kan gaan dan traditionele kennisoverdracht. Ze bouwen aan sterke leermotoren vanaf groep 1, met het geloof dat deze investering de sleutel is tot een leven vol leren en groeien.