Wat kun je in één dag toch veel leren!
Reggewijs heeft als beleid bewust gekozen om onze leerlingen in aanraking te laten komen met de wereld om ons heen. Dit betekent dat we ‘de wereld de school in laten komen en met de leerlingen de wereld in gaan’. En wat valt er dan op één dag veel te leren!
Donderdag 7 maart jl. is groep 8 op bezoek geweest bij het Anne Frankhuis. In de voorbereiding op deze excursie is natuurlijk al uitgebreid gesproken over thema’s als racisme, het leven onder terreur en met angst en spanning. Het bezoek aan het Anne Frankhuis maakte indruk. “Wat een raar idee dat Anne Frank heeft gelopen en geslapen op de plek waar ik nu sta!”, zei een van de leerlingen. De waanzin van een oorlog en het discrimineren van bevolkingsgroepen dringt echt door bij zo’n bezoek. Daarnaast hebben we ons bezig moeten houden met de treinreis. Welke steden komen we onderweg tegen? Waar stopt de trein? Op welk perron moeten we om hoe laat klaar staan? Hoe gedragen we ons in de trein? Welke talen hoor je allemaal in de trein en in Amsterdam? (op een gegeven moment besloten de leerlingen alleen nog maar Engels met elkaar te praten, dat paste beter bij een bezoek aan Amsterdam, vonden ze). Er gaat een heel andere wereld voor ze open. Je kijkt je ogen uit als je voor het eerst ziet op welke bijzondere manier andere mensen zich kleden. En wat veel verschillende nationaliteiten kun je in zo’n grote stad tegenkomen! Een mooie oefening in het leren waarnemen zonder te oordelen. De wandeling van het Centraal Station naar het Anne Frankhuis ging via de Dam, waar we uitgebreid het monument hebben bekeken en besproken. Ook hebben we gepraat over de functie van het paleis op de Dam door de eeuwen heen. In het Anne Frankhuis kregen de leerlingen veel informatie over het leven van Anne Frank, haar familie en over het leven in oorlogstijd. Na afloop moest het meegebrachte geld natuurlijk opgemaakt worden in de Kalverstraat. Dat opmaken ging sneller dan verwacht (“Wat duur is alles hier!”).
Ik had het geluk mee te mogen op deze dag met groep 8. Het was boeiend, ook voor mij. Ik ontdekte dat de leerlingen veel zorg en aandacht voor elkaar hadden. Er werd goed opgelet dat iedereen op tijd in de volgende trein stapte en in Amsterdam niemand achterbleef. Ook het (vele!) snoep werd eerlijk gedeeld. Op de terugweg heb ik in de trein even op een rijtje gezet aan welke vakken we op deze dag allemaal aandacht hebben besteed: rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis, executieve functies, cultuur, Engels, kunst, burgerschapsvorming, natuurkunde…. Kortom, het was een leerzame en boeiende dag. Het was ons weer gelukt boeiend onderwijs te geven!
Rob Huberts, directeur Daltonschool Reggewijs